http://www.oudtshoorninfo.com/images/articles/health/dental_hygiene/bad_food.gifشکلات، آب نبات، نوشابه‌های گازدار و شیرینی‌ها و بسیاری از مواد غذایی دیگر به علت داشتن نوعی ماده غذایی به نام کربوهیدرات‌های قابل تخمیر، در دندان‌ها پوسیدگی ایجاد می‌کنند. کربوهیدرات‌ها توسط باکتری‌های موجود در دهان تجزیه می‌شوند و اسیدی ایجاد می‌کنند که این اسید مینا و عاج دندادن را در خود حل می‌کند و دندان دراصطلاح دچار پوسیدگی یا خوردگی می‌شود. هرچه مواد غذایی پوسیدگی‌زا بیشتر روی دندان باقی بمانند، فرصت بیشتری برای باکتری‌های دهانی ایجاد می‌شود تا اسید بیشتری تولید کنند. چیپس‌های سیب‌زمینی مثال وحشتناکی از این گروهند.
http://www.kidzworld.com/img/upload/article/24244/a9278i0_185.gif
یک تکه چیپس بخورید و ببینید بقایای آن تا چه مدت در شیارهای دندان‌های آسیا می‌چسبد و باقی می‌ماند. در مقابل، مصرف غذاهای سالم به جای اینگونه تنقلات خطرناک، به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، چندی پیش 162 دختر کلاس ششم تا نهمدر ایالت متحده به مدت 6 ماه تحت مطالعه قرار گرفتند، نتیجه جالب این بود که در بین دانش‌آموزان کلاس هشتم و نهم، افرادی که صبحانه نمی‌خورند سه برابر بقیه دندان‌های پوسیده داشتند. علت این افزایش پوسیدگی این بود که افرادی که http://img.tfd.com/wn/1A/5FA22-chew.gifصبحانه سالم نمی‌خورند، ساعتی بعد خود را با انواع خوردنی‌های چسبناک و شیرین (تنقلات شیرین) سیر می‌کردند.

بهترین انتخاب‌ها: پنیر، گوشت‌های سفید و قرمز، خشکبار و شیر.همچنین این خوراکی‌ها غیرپوسیدگی‌زا نامیده می‌شوند، کلسیم و فسفر موجود در این خوراکی‌ها به بازسازی مینای دندان کمک می‌کنند. انتخاب‌های متوسط: میوه‌های سفت مثل سیب و گلابی و سبزیجات. هر چند این میوه‌ها دارای مقداری قند طبیعی هستند، اما به خاطر وجود آب فراوان در این میوه‌ها، قندهای آنها رقیق شده و تا‡ثیر پوسیدگی‌زایی کمی دارند. همچنین میوه‌ها و سبزی‌های سفت با تحریک بزاق باعث تولید مواد ضدباکتری می‌شوند که خطر پوسیدگی را کمتر می‌کند. سبزیجات کربوهیدرات ندارند و پوسیدگی ایجاد نمی‌کنند.
http://www.sbac.edu/~idylwild/ptaweb/j0354385.gif

بدترین انتخاب‌ها: آب‌نبات، شیرینی‌ها، کیک‌ها، کراکرها، نان‌های شیرین، چیپس سیب‌زمینی خطرناک‌ترین‌ها هستند. این خوراکی‌ها که اغلب نیز چسبناک‌اند از منابع بسیار خوب ایجاد پوسیدگی‌اند. در بین خوراکی‌های چسبناک، کشمش یک استثناست. این میوه با وجود چسبناک بودن به خاطر مبارزه با باکتری‌های دهانی انتخاب خوبی به‌عنوان یک خوراکی شیرین محسوب می‌شود. بدترین‌نوشیدنی‌ها:‌از گروه خوراکی‌های مایع، نوشابه‌های گازدار بسیار خطرناکند زیرا مقدار زیادی قند تخمیر شدنی دارند. چای شیرین، قهوه و شیرشیرین شده و آب میوه‌های شیرین نیز انتخاب‌های سالمی نیستند.
http://img.thebody.com/pinf/2007/fsoral1.gif
بهترین نوشیدنی‌ها: چای تلخ یا کم شیرین، شیر و آب. از آنجا که چای منبع سرشاری از فلوراید است، نوشیدن چای تلخ یا با شیرینی بسیار کم به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. از مکیدن عادتی مواد بسیار اسیدی مثل لیمو یا مرکبات هم خودداری کنید زیرا اسید این میوه‌ها مینای دندان‌ها را در خود حل می‌کند و باعث سایش تدریجی دندان‌ها می‌شود. در ضمن، جویدن آدامس‌های بدون قند که توسط قندی به زایلیتول شیرین شده باشد، با تحریک بزاق، باعث کاهش پوسیدگی می‌شود.                        http://www.legaljuice.com/doctor%20nurse%20syringe%20bad.gifمنبع.. دکتر نورا سلیمانی

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۳:٢۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٧/٧