تغذیه مناسب و کامل در حفظ سلامت تمامی ارگان ها و اعضا بدن بسیار موثر است. کمبود ویتامین نتیجه یک تغذیه ناصحیح می باشد که خود عوارضی را در بردارد. مثلاً کمبود ویتامین B در ایجاد مشکلات دهانی مؤثر بوده و باعث بروز زخم های گوشه لب، آفت مخاط دهان و آتروفی زبان می شود.
ویتامین ها عامل مهمی در حفظ سلامت بدن هستند و در عملکرد منظم دستگاه های مختلف بدن نقش اساسی دارند. از بین ارگان های مختلف بدن، محیط دهان از جمله دستگاه هایی است که تحت تأثیر انواع ویتامین ها قرار دارد. اگر سوزش دهان دارید و یا لثه هایتان خون ریزی خود به خود دارند، نگاهی به رژیم غذایی خود بیاندازید و به جای قرص و دارو، ابتدا به فکر خوردن کلم بروکلی و توت فرنگی باشید. کمبود ویتامین ها مشکلات جدی در دهان و لثه ها ایجاد می کند و این مشکلات دهان و لثه موجب ایجاد چرخه معیوبی در دهان می شود، زیرا دهان سوزناک و لثه های خون ریزی دهنده باعث می شود ما در هنگام خوردن میوه و سبزی دچار ناراحتی شویم و در نتیجه از خوردن میوه ها و سبزی ها خودداری کنیم و به کمبود ویتامین خود دامن بزنیم.
کمبود ویتامین B یکی از متداول ترین انواع کمبود ویتامین است و یکی از عوارض شایع آن سوزش دهان، به خصوص زبان است. افرادی که دچار این گونه کمبود ویتامین هستند ، هنگام بلع نیز سوزش مخاط دارند. مخاط داخلی دهان آنها در ناحیه گونه ها بسیار رنگ پریده است و به راحتی آزرده و زخمی می شود. کمبود ویتامین های 12B و فولیک اسید می تواند موجب کم خونی و اختلالات سیستم عصبی شود.
از بیماری های شایع ناحیه دهان که در اثر ویتامین B ایجاد می شوند می توان به این موارد اشاره کرد:
1- زخم شدن گوشه لب ها: این بیماری که اغلب در اثر عفونت های قارچی ایجاد می شود، باعث التهاب و زخم های دردناک در گوشه لب ها (محل اتصال لب های بالا و پایین به هم) خواهد شد.
2- آفت های مکرر دهانی: کم خونی که از عوارض کمبود ویتامین B است می تواند در ایجاد انواع آفت های دهان نقش موثری داشته باشد.
3- آتروفی زبان: نماهای ظاهری این بیماری به این صورت است که زبان از حالت پرزدار و مخملی شکل خود خارج شده و صیقلی و بدون پرز به نظر می دسد. در این بیماری به دلیل کمبود ویتامین B پرزهای چشایی از بین می روند و بیمار قدرت چشایی خود را تا حد زیادی از دست می دهد.
خوراکی های زیر منابع خوبی برای انواع ویتامین های B محسوب می شوند:
1- ویتامینB1: جگر، غلات سبوس دار و خشک بار.
2- ریبوفلاوینB2): شیر، سایر فرآورده های لبنی، گوشت، کلم بروکلی و غلات سبوس دار.
3- تیامینB3 : غذاهای سرشار از پروتیین مثل شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی و خشک بار.
4- پیروکسیدینB6 : گوشت قرمز، ماهی، سبزی جات با برگ سبز، موز و غلات سبوس دار.
5- کوبالامینB12 : ماهی، گوشت قرمز، شیر و فرآورده های لبنی و تخم مرغ.
6- اسید فولیک: سبزی جات برگ سبز، مرکبات، کلم بروکلی و اسفناج                        منبع.. دکتر نورا سلیمانی

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۳:٤۳ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/٧/٧